KBO leden die een collectief aanvullend KBO-pakket hebben afgesloten bij VGZ kunnen de contributie die zij betalen aan de KBO-afdeling (max € 25 per jaar)  terugvragen.
Als ze dat pakket hebben afgesloten staat er op hun polis het volgende collectiviteitsnummer 87727778

Terugvragen contributie gaat als volgt. Stuur (een kopie van) het bewijs van inschrijving of betalingsbewijs. Belangrijk om goed te controleren of onderstaande informatie hier duidelijk op vermeld staat. Zo kan VGZ de declaratie soepel verwerken.

• naam van de afdeling;
  • lidmaatschapsnummer;
  • klantnummer, naam en geboortedatum van de zorgverzekering bij VGZ;
  • de looptijd van het lidmaatschap (periode en jaar);
  • het bedrag van het lidmaatschap dat men heeft betaald.

Declaraties zijn eenvoudig in te dienen via Mijn VGZ of de VGZ app.
Per post opsturen kan ook: Zorgverzekeraar VGZ, Postbus 25030, 5600 RS Eindhoven

Ook CZ biedt de mogelijkheid om de kosten van het  lidmaatschap van de KBO (max € 25 per jaar) terug te vragen. Maar let op: dat is alleen mogelijk met de collectieve aanvullende verzekering “KBO-leden”. Dat is deze verzekering:  Collectieve zorgverzekering via uw ledenorganisatie - CZ
Op de polis staat dan het collectiviteitsnummer 015587444.
Bij een andere CZ verzekering kan de contributie dus NIET worden teruggevraagd.

Hoe gaat het terugvragen van de contributie in zijn werk?
Via de CZ app, te downloaden via deze link Een andere mogelijkheid is dat online te doen via Mijn CZ . Als het lastig is om dit online te regelen kan het ook per post. Leden moeten dan de originele factuur van de KBO-afdeling met daarop duidelijk aangegeven het relatienummer van CZ, naam, adres, lidmaatschapsnummer van de KBO en op welk jaar het lidmaatschap betrekking heeft, sturen naar: CZ, Postbus 4226, 5004 JE Tilburg.